Mondkapjes behoren tot het gewone straatbeeld. Het gemiddelde kapsel is beduidend langer dan in 2019. Iedereen, van kleuter tot hoogbejaard, weet wat Zoom is. We zijn door corona met de hele wereldbevolking in hetzelfde schuitje beland. Vooral tijdens de eerste coronagolf hadden we dat tamelijk romantische idee. Maar klopt het wel?

Worstelen
De een verliest zijn bedrijf, de ander een dierbare. De een worstelt met eenzaamheid, de ander met thuisonderwijs. De een schrijft eindelijk dat boek, de ander loopt een leerachterstand op. En de koning heeft zijn handen vol aan reputatiemanagement.
We worstelen allemaal met corona, maar iedereen beleeft iets unieks. Daardoor is de complexiteit, die door de razendsnelle technologische ontwikkelingen toch al de pan uit rees, in korte tijd nog verder toegenomen.
Wat daarvan de mentale gevolgen zijn, en hoe managers die voor hun organisatie in goede banen kunnen leiden, was het onderwerp van een webinar van Kotter Inc. “Thriving through uncertain times”.
Thriving through uncertain times
80% van ons zenuwstelsel bestaat uit het zogenaamde survive channel. Het heeft ons, in de loop van de evolutie, als soort overeind gehouden. Dit systeem beschikt over een radar dat voortdurend op zoek is naar gevaar en het roept negatieve emoties op: angst, boosheid. Het alternatieve thrive channel beslaat maar 20% van het zenuwstelsel. Het heeft een radar voor mogelijkheden en roept juist positieve emoties op: verrukking, passie, trots.
Het goede nieuws is dat het thrive channel van de één, dat van de ander kan activeren. Dit schept voorwaarden voor vruchtbare samenwerking. Als er iets is wat de postpandemische wereld van ons nodig heeft, is het dat wel. Aan managers dus de taak om die thrive viraal te laten gaan in hun organisatie.
Naschrift augustus 2022: de link naar het webinar heb ik verwijderd, die werkte niet meer. In plaats daarvan verwijs ik naar een artikel in de Harvard Business Review: Is Your Organization Surviving Change — or Thriving in It?